Bart Gevers

Norge vinner sølv i det Nordiske Mesterskapet i TIMBERSPORTS®

I løpet av helgen 11. – 13. august ble de Nordiske mesterskapene i ekstremsporten TIMBERSPORTS® avgjort. Lørdag gikk det norske landslaget i jevn kamp med Sverige i lagkonkurransen, og tok til slutt hjem en sølvmedalje. I søndagens Intermediate-klasse stod norske Bart Gevers for en sterk innsats, og sikret enda en sølvmedalje for Norge.

Elverum og De nordiske jakt- og fiskedagene var denne helgen vertskap for de Nordiske mesterskapene i TIMBERSPORTS®. Etter fredagens konkurranser i pro- og rookie-klassene var forventningene høye før lørdagens lagkonkurranse. Det norske landslaget besto av lagkaptein Ole Ivar Lierhagen, intermediate-atleten Bart Gevers samt proffatletene Ole Magnus Syljuberget og Norgesmesteren Vebjørn Sønsteby.

Etter en god tidskvalifisering ventet ett av to svenske lag Norge i semifinalen. Det imponerende landslaget tok seg videre til finale mot Sveriges førstelag. I de to første grenene, Stock Saw og Underhand Chop, var lagene jevne og bød publikum på en spennende duell. Ved siste hugg var det Sverige som trakk det lengste strået og forsvarte sin tittel som Nordiske Mestere i lag. Med en sølvmedalje like bak viser de norske gutta fin form mot VM i Stuttgart 3. og 4. november.

– Vi har utviklet oss mye siden fjorårets VM i Göteborg. Vi har helt klart blitt enda bedre og det synes jeg vi viser i finalen i dag. Det er små marginer som gjør at vi ikke slår vår beste tid, og det lover godt frem mot VM i Tyskland, sier Vebjørn Sønsteby.

Norsk medalje etter sterk innsats i søndagens konkurranse
Søndag ble de Nordiske mesterskapene i dame- og intermediate-klassen avgjort. I dameklassen var det svenske Tove Njåstad som forsvarte sin tittel som Nordisk mester. Den norske intermediate-atleten Bart Gevers, som har hatt en god sesong, gikk i en jevn kamp mot svenske Viktor Clarmo om førsteplassen. Etter spennende heat ble publikum holdt på pinebenken da dommeren skulle sjekke om kuttene var gyldige. Til slutt var det Viktor Clarmo som tok gullet, foran Bart Gevers som berget sølvet med millimeter-margin fra disk. Bart satt i tillegg ny norsk rekord i intermediate med tiden 44,42 sekunder i Underhand Chop.

– Jeg er veldig fornøyd med innsatsen min. Jeg føler jeg kunne vært enda vassere i enkelte grener, men jeg hadde ikke forventet sølv, så jeg er kjempeglad, sier Bart Gevers.

Se sendingene fra STIHL TIMBERSPORTS® Nordiske mesterskap 2023 her.
Fullstendige resultater fra intermediate-klassen finnes her.
Fullstendige resultater fra dameklassen finnes her.